Dagens Nyheters publicerade 2021-03-08 en artikel om granskning av skogsindustrins lobbyverksamhet: ” Skogsbolagens berättelse om skogen – lobby för 150 miljoner”. Artikeln visar att omtvistade budskap om skogen och skogsnäringen riktas mot svenska mellanstadiebarn.

Maria Andrée, Stockholms universitet, och Lena Hansson, Högskolan i Kristianstad, har granskat industrins engagemang i skolan i flera studier. En studie som publicerades förra året i Journal of Curriculum Studies visar att industriaktörer i Sverige genomför en lång rad initiativ riktade mot undervisning i naturvetenskap och teknik i skolan i form av läromedel, filmer, arrangemang av studiebesök, fortbildning för lärare och så vidare. De syften som industriaktörer ger för sitt engagemang innefattar: att säkra framtida arbetskraft, att säkra ekonomisk tillväxt, att marknadsföra/förbättra bilden av företaget eller branschen, att bidra till en ”ljus framtid”, att öka intresse för naturvetenskap och teknik samt att bidra till att stärka unga människor. Syften som inte självklart ligger i linje med skolans huvudsakliga uppdrag såsom det formuleras i läro- och kursplaner.

Intressekonflikter

I en andra studie, som publicerades i mars 2021 i Science Education, visar Andrée och Hansson att lärare kan ha svårt att hantera frågor om partiskhet och intressekonflikter i industriproducerade material. Istället fokuserar lärare i första hand frågor om relevans i relation till kursplanernas förväntade studieresultat och centrala innehåll eller materialens utformning när de utvärderar undervisningsresurser från industrin. Detta riskerar bidra till att partiska budskap, liknande de som pekats ut i DN:s artikelserie, förmedlas okommenterat i den naturorienterande undervisningen. En slutsats av forskningen är att lärare behöver ges tydligare stöd och riktlinjer för utvärdering av industriproducerade undervisningsresurser för att kunna fatta kloka beslut i ljuset av skolans uppdrag att stå för opartiskhet och allsidighet.

Studierna ingår i forskningsprojektet ”Industriinitiativ i skolan – möjligheter och utmaningar för skolans NO- och teknikundervisning” som finansieras av Vetenskapsrådet.

Se vidare
Andrée, M. & Hansson, L. (2021). Industry, science education and teacher agency: a discourse analysis of teachers’ evaluations of industry-produced teaching resources. Science Education, 105(2), 353-383. https://doi.org/10.1002/sce.21607

Andrée, M. & Hansson, L. (2020). Industrial actors and their rationales for engaging in STEM education. Journal of Curriculum Studies, 52(4), 551-576. https://doi.org/10.1080/00220272.2019.1682055