Fler Forskningsberättelser

Paola Valero

Presence of MND researchers in the 7th Conference on Research in Mathematics Education in Ireland

On October 11th and 12th, 2019 the Seventh Conference on Research in Mathematics Education in Ireland ( MEI 7 ) took place in the Institute of Education of Dublin City University.

Kemididaktiska artiklar med input från verksamma lärare

Sex artiklar från Konferensen Kemi för alla, som KRC, MND och NATDID arrangerade 2018 har nu publicerats i en samlad skrift som är fritt tillgänglig.

Ny bok: Formativ bedömning

Utmaningar för undervisningen - av Viveca Lindberg, Inger Eriksson och Astrid Pettersson.

Om trösklar i lärandet

I alla ämnen finns begrepp som är särskilt utmanande att förstå eller lära sig och som samtidigt är väldigt viktiga för att nå fördjupad kunskap i själva ämnet, så kallade tröskelbegrepp. Se filmen där Kerstin Pettersson och Veronica Flodin, MND samtalar med Klara Bolander CeUL om hur man kan arbeta med tröskelbegreppet som universitetslärare.

Utsikt från tågfönstet, norra Italien

Tåg tur och retur till ESERA i Bologna

Med packad ryggsäck och en känsla av äventyr åkte jag till stationen i Södertälje lördag morgon den 24:e augusti. Målet för resan var ESERA, European Science Education Research Association, en internationell konferens om naturvetenskaplig utbildning med 1700 deltagare.

Ny bok om bedömning

Boken belyser och diskuterar en rad aspekter kring bedömning i matematik och syftet är att lärare, lärarutbildare och lärarstudenter ska inspireras i sitt arbete kring bedömning.

VR-medel till "Komparativ didaktik och professionell utveckling för lärare"

I Vetenskapsrådets stora utlysning inom utbildningsvetenskap har projektet Komparativ didaktik och professionell utveckling för lärare beviljats 1 172 160 kr under tre år. Karim Hamza från MND är medsökande tillsammans med Professor Jonas Almqvist från Uppsala universitet (projektledare), Professor Florence Ligozat från Universitetet i Geneve och Docent Anette Olin från Göteborgs universitet.

5,9 miljoner från VR till projekt: Förskoledid. modeller för undervisning för hållbar utveckling

I Vetenskapsrådets stora utlysning inom utbildningsvetenskap har projektet Förskoledidaktiska modeller för undervisning för hållbar utveckling beviljats 5 932 818 kr. Cecilia Caiman, MND, är en av deltagarna i projektet.

Engagerad i medborgarbildning, naturvetenskap och media

Carl-Johan Rundgren, docent vid MND, är intresserad av hur naturvetenskap i media kan användas som ett verktyg i klassrummet och användning av samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll (socio-scientific issues) i undervisningen.

Ny bok: PISA under 15 år, Ulf Fredriksson, Karl-Göran Karlsson och Astrid Pettersson (red)

Fullständig titel: Pisa under 15 år - Resultat och trender. I boken sammanfattas och diskuteras PISA ur olika perspektiv.

Karim Hamza

Ny bok om att utveckla kunskaper om undervisning

Karim Hamza vid MND är redaktör för den nyutkomna boken "Undersöka och utveckla undervisning" tillsammans med Jonas Almqvist vid Uppsala universitet och Anette Olin vid Göteborgs universitet. Boken ger exempel på hur praktik, beprövad erfarenhet och forskning tillsammans kan bidra till utveckling av både undervisningspraktiken och det didaktiska kunskapsfältet.

Forskningsmedel till ”Undervisning genom socio-vetenskapliga dilemman i gymnasiets nv-ämnen"

Skolforskningsinstitutet har beviljat medel till projektet: Undervisning genom socio-vetenskapliga dilemman i gymnasiets naturvetenskapliga ämnen: Utveckling av didaktiska modeller för att inkludera risk och riskbedömning. Forskningsledare är Karim Hamza, fil.dr, Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik, Stockholms universitet.

Seminarium om - In(ex)clusion and the construction of the “Other” in math and science education

Under tre intensiva och inspirerande dagar i september var MND värd för en kombinerad internationell doktorandkurs och forskarseminarium inom In(ex)clusion and the construction of the “Other” in math and science education.

Anslag på drygt 9 miljoner till projekt inom matematikämnets didaktik

Vetenskapsrådet har beviljat mer än 9 miljoner till Paul Andrews och Judy Sayers, Institutionen för matematik och naturvetenskapsämnenas didaktik för att under fem år undersöka hur barn i årskurs 1 utvecklar grundläggande taluppfattning (foundational number sense, eller FONS, på engelska).

Uppmärksammad forskning från MND vid internationell konferens

Vid ESERA 2015 rankades symposiet: "Current Challenges about Epistemic Practices and Scientific Practices in Science Education" högst bland alla symposium och valdes att representera ESERA vid den amerikanska konferensen NARST i Baltimore, USA nästa år.

ICMI 23 Study - i Macao

Den 3-7 juni genomfördes ”ICMI STUDY-23”vid universitetet i Macao. Studiekonferensen handlade om aritmetik med heltal för de tidigare skolåren, Primary Mathematics study on Whole Number Arithmetics. Judy Sayers och Kerstin Larsson från MND deltog i studiekonferensen.

Anslag för forskning om hur undervisning ska utveckla riskbedömning

Karim Hamza beviljas närmare fyra miljoner kronor för att studera hur undervisning i naturvetenskap kan hjälpa elever att utveckla förmågan att göra riskbedömningar.

Verktyg för museipedagogers professionsutveckling

Naturhistoriska riksmuseet har beviljats ett forskningsbidrag för projektet ”Verktyg för museipedagogers professionsutveckling”. Projektet leds av Jesús Piqueras, forskare vid Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

Förmågan att hantera språk nyckel till naturvetenskap

Bengt-Olov Molander studerar hur döva elever lär sig ämnena för att se hur undervisningen kan utvecklas.

Maria Andrée

Hon vill lyfta fram lekens betydelse för lärande

Många förknippar lekar under lektionstid med stökiga klassrum. Maria Andrée ser däremot leken som en möjlighet för eleven att ta kommandot över sitt lärande och att pröva olika identiteter.

Eva studerar språkbruk och maktrelationer i matematikklassrummet

Lärare förmedlar inte bara neutral kunskap. Du är också med och formar individer – även när det kommer till något till synes neutralt som matematik.

Hur kommuniceras naturvetenskapliga begrepp i media?

Vilka naturvetenskapliga frågeställningar diskuteras i media och vad är det för termer som används? Carl-Johan Rundgren berättar om ett projekt som han deltog i under sin postdoc vid National Taiwan Normal University.

Kemi på svenskt teckenspråk

Undervisning i NO i specialskolan för döva och hörselskadade

Inriktningen på projekten är att utveckla kunskap om de specifika förutsättningar för lärande och undervisning i naturvetenskap som finns i en tvåspråkig, teckenspråkig miljö.

Ungdomars lärande på museet

Kulturrådet har gett forskningsbidrag till Naturhistoriska riksmuseet för att undersöka ungdomars lärande i mötet med utställningen Den mänskliga resan. Forskningsprojekt knyter samman museipedagogik med utbildningsvetenskap.

Hur kan man använda dynamisk programvara i matematik

Fyra matematiklärare på institutionen har tagit sig an att förbättra användandet av dynamisk programvara