Se prisföreläsningen här:

Titel på prisföreläsningen: From Mathematics and language to mathematical knowledge for teaching and back again: a (South African) research journey

Abstract: In this lecture I will share research I have carried out, predominantly in South Africa over the past two decades. I will begin with my early research on teaching (secondary level) mathematics in multilingual classrooms, what I learned by working with teachers in linguistically diverse settings in the early 1990s and so prior to the first democratic elections in the country, and the relevance of that study two decades later.

I will then discuss why and how my focus shifted in the mid-1990s and so in post apartheid South Africa to problems related to mathematical knowledge for teaching and mathematics teacher professional development. I will focus on my current work -  and the insights and results from a five year professional development and research project with mathematics teachers in ten secondary schools serving learners from disadvantaged communities - insights that reflect the title: from mathematics and language to mathematical knowledge for teaching and back again.

Professor Jill Adler tilldelas Svend Pedersen Lecture Award för år 2015 med följande motivering:

Professor Jill Adler

Professor Jill Adler, University of the Witwatersrand i Johannesburg, Sydafrika och Kings College i London, är mottagare av 2015 års Svend Pedersen Lecture Award i matematikämnets didaktik vid Stockholms universitet, Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik. Svend Pedersen Lecture Award delas ut årligen till en forskare, som har gett ett stort och varaktigt bidrag till institutionens forskning och lärarutbildning.

Jill Adler har tidigare verkat som lärare i matematik i gymnasieskola och vuxenutbildning, samt vid lärarutbildning i matematik och fortbildning av verksamma matematiklärare. Hon har också utvecklat material för distansutbildning. Hennes erfarenheter från praktiken bär hennes forskning och undervisning på universitetet. Hon var vice ordförande för ICMI (2003-2009) . Hennes forskning, särskilt om undervisning i matematik i flerspråkiga klassrum, och professionell utveckling av matematiklärare har under många år inspirerat oss på institutionen för matematik och naturvetenskaplig utbildning.